Meny Stäng

Platt mage

Så får du en platt mage

Att man har en lite för pösig, stor eller slapp mage är ett av de vanligaste problemen som många har med sin kropp. Magen är därför en vanlig kroppsnoja för många, men visste du att det finns flera saker man kan göra för att få en platt mage och slippa tänka mer på detta?

>> Köp en Magtränare här – stort sortiment – fraktfri leverans

Här kommer våra bästa tips:

  • Undvik socker, eftersom socker leder till uppsvälld mage, och dessutom innehåller massvis med kalorier. Givetvis kan man inte undvika socker helt, om man inte gör något väldigt extremt, men man kan åtminstone försöka äta så lite socker som det bara går.
  • Ät mycket fibrer, minst 25-40 gram per dag, eftersom detta förebygger förstoppning, som är ett av de allra vanligaste skälen till en uppsvälld mage. Fibrer däremot gör att magsmältningen fungerar bättre, och att allt i magen rör mer på sig, vilket ger intrycket av en plattare mage. De bästa fiberkällorna är bär samt bönor. Gillar du inte att äta rena fibrer kan du även ta kosttillskott (www.kosttillskott.me) som innehåller fibrer, även om detta inte funkar riktigt lika bra.
  • Så får du platt mage

  • Träna magen. Detta kan kännas svårt och jobbigt, om man har en väldigt otränad mage, men även den mest otränade kan komma igång och se resultat efter ett tag. Det finns särskilda träningsmaskiner man kan köpa för att träna magen, men de flesta väljer att köpa t.ex. gympa videos som instruerar dig gällande bra övningar för magen, eller letar efter gratis videos gällande detta på nätet, t.ex. via Youtube.
  • Träna även ryggen, eftersom detta dels påverkar magen också, men det gör även att du får bättre hållning, vilket gör att din mage ser mindre och plattare ut som en följd.
  • Konditionsträna, för att få igång din fettförbränning ordentligt regelbundet. Ju mer fett som förbränns, desto mindre blir ju nämligen din mage så klart!
  • Om du märker att all extra vikt du samlar på dig, sätter sig på magen, kan du även försöka dra ner på ditt dagliga kaloriintag. Minska åtminstone ditt intag av skräpmat samt snacks som t.ex. chips, ostbågar och liknande. Även godis är helt onödiga kalorier. Ett bra sätt att dra ner på kaloriintaget förutom de extra grejerna man äter, är att äta mindre portioner.
  • Ät mat som går att äta rå. Detta gäller t.ex. olika grönsaker, frukter och liknande. Dessa livsmedel är nämligen bättre för din mage i sin råa form.
  • Ät inte nära läggdags. Kvällsmåltider sätter sig ofta på magen, så undvik att äta minst 2 timmar innan du går och lägger dig.
  • Drick mycket vatten. Detta ökar din ämnesomsättning, driver ut olika slaggprodukter och gör dig allmänt hälsosammare, vilket bidrar till en friskare och mindre mage.
  • Om du tycker att allt detta känns svårt att göra på egen hand, kan du även överväga att kontakta en dietist eller personlig tränare, för att lägga upp ett personligt träningsprogram eller måltidsprogram som du kan följa. Hjälper mycket för den okunnige eller lite late!

Sist men inte minst:

Ha tålamod! Att få en helt platt mage tar tid, men håller du dig till ovan nämnda tips under en längre tid, kommer du att se resultat så småningom!