Meny Stäng

Träna magrutor

Så gör du för att träna magrutor och få ett six pack!

Många, både tjejer och killar, drömmer om att ha fina, vältränade magrutor på magen, men tycker att det är svårt att få.
Så hur gör man egentligen för att träna fram dem? Här kommer en guide med några tips:

  • Sit ups är klassikern för detta, men de måste göras regelbundet, och under en lång period för att du ska ge resultat. Gör det därför till en vana att göra sit ups regelbundet och ge inte upp för tidigt.
  • Hitta även andra magövningar för att variera dig lite, både för att det ska bli lite roligare att göra övningarna, men även för att din mage ska få så tuffa och varierade omgångar som möjligt.

>> Köp en Magtränare här – stort sortiment – fraktfri leverans

  • Går du på gym, se till att hitta de träningsmaskiner som finns på gymmet för att träna magen, dessa kommer också att hjälpa till. Går du inte på gym, bör du överväga att skaffa en magtränare att ha hemma, så att du kan träna magen när du vill, om du verkligen tar din träning på allvar. Dessa magtränare behöver inte vara särskilt dyra, och är ett utmärkt sätt att säkerställa att man tränar på rätt sätt, och får lite variation i träningen.

magrutor

  • Även pilatesbollar är ett utmärkt sätt att träna magen, tro det eller ej. Så har du redan testat allt ovanstående, kan en pilatesboll vara ett bra inköp. Läs sedan bara lite tips, t.ex. på internet, gällande vilka övningar du kan göra för att träna magrutor och mage med den.
  • Träning som bränner underhudsfett

  • Du bör även jobba på att ha så lite underhudsfett som möjligt, eftersom detta gör att magrutorna blir mer framträdande. Jobba därför på din vikt och fysik i allmänhet, genom t.ex. konditionsträning och andra former av träning som bränner mycket fett. Du kan även behöva se över dina kostvanor, för att se till så att du får i dig mindre fett, samt färre kalorier. Tyvärr finns det inga genvägar gällande detta, utan en vettig, hälsosam livsstil är den enda utvägen.
  • Se även till så att du ger musklerna tid att återhämta sig, och även dig själv tillräckligt med tid för vila. Träna därför inte allt för mycket varje dag, oavsett hur lockande det kan verka, och sov 8 timmar per natt!
  • Träna även ryggen, eftersom detta även stärker din hållning och mage, och gör att magen ser mer vältränad ut. Ett vanligt misstag många gör är nämligen att inte träna ryggen alls, utan bara magen. Detta gör att de inte ser resultat lika snabbt.
  • Om du inte tycker att något av detta hjälper, kan du även kontakta en personlig tränare, t.ex. på ett gym, för att lägga upp ett personligt träningsprogram för att få en mer vältränad mage och träna magrutor. Personliga tränare har lång erfarenhet av detta, då det är ett mycket vanligt önskemål bland gymbesökare, och bör därför även ha andra tips att dela med sig av.